W międzynarodowym transporcie morskim bardzo ważną kwestią są ewentualne przeładunki towarów, tak aby w trakcie wykonywanych prac zachować pełne bezpieczeństwo i nie narazić ładunku na uszkodzenie. Dwie popularne w dzisiejszych czasach możliwości to przeładunki poziome oraz pionowe. Każda z nich ma swoje mocne strony, więc warto je sobie nieco przybliżyć.
Przeładunek poziomy ro-ro
Jak widać przeładunek można realizować na kilka różnych sposobów, ale za każdym razem chodzi o to, aby zadbać o bezpieczeństwo towarów. Jednym z dostępnych rozwiązań jest przeładunek poziomy ro-ro. Całość opiera się w tym przypadku na wtaczaniu oraz wytaczaniu produktów przez specjalnie skonstruowane furty. Wykorzystuje się do tego również wysokiej jakości rampy. To znaczne usprawnienie w przypadku przewozu ładunków tocznych (np. samochodów i maszyn). Takie przeładunki w portach miejskich są wykonywane w stosunkowo krótkim czasie, dzięki czemu nie dochodzi do żadnych zbędnych opóźnień.
Przeładunek pionowy lo-lo
Alternatywną możliwością jest tzw. przeładunek pionowy. Warto wiedzieć, że lo lo transport jest chętnie wykorzystywany m.in. w transporcie transkontynentalnym. Dużą wagę odgrywają w tym wszystkim żurawie oraz okrętowe dźwigi. W ten sposób ładunki można umieszczać bezpiecznie i przy pomocy kilku warstw kontenerów.
Przeładunek pionowy umożliwia bezproblemowe przewożenie:
- kontenerów 20-stopowych,
- kontenerów 40-stopowych.
To gwarancja zdecydowanie większej ładowności, więc nic dziwnego, że omawiany system przeładunku pionowego posiada obecnie tak wielu zwolenników.
Przeładunki w portach morskich
Przeładunki w portach morskich powinny być dopracowane do perfekcji, a za każdym razem odpowiadają za to wykwalifikowane i solidnie przeszkoleni specjaliści. Typ przeładunku dobiera się oczywiście do rodzaju i ilości przewożonego towaru. W ten sposób dba się m.in. o to, aby przeładunek statków realizowano terminowo, bez jakichkolwiek uchybień i z zachowaniem wszelkich norm bezpieczeństwa.
Realizując na szeroką skalę import z Chin warto wziąć pod lupę oba zaproponowane wyżej rozwiązania. Transport ro ro oznacza znaczną oszczędność czasu i brak kłopotów z prawidłowym zabezpieczeniem towarów. Z kolei opcja lo lo jest polecana osobom, które chcą zachować więcej pieniędzy na firmowych kontach i jednocześnie zatroszczyć się o otaczające ludzi środowisko. Jak widać trzeba zastanowić się na tym, czy importerom bardziej zależy na czasie, czy też może na finansowych oszczędnościach. Pomocni okażą się w tym zakresie sprawdzeni pośrednicy.